Gründerne bak det revolusjonerende piggdekket: Fra venstre: Paul Magne Amundsen , Sigmund Andenes og driftsansvarlig Alexander Gjendem Gjendem Gjørven.

Retyre – ideen som har gjort dekkskift unødvendig

Det er tre år siden ideen om Retyre ble satt i live; et piggdekk som trekkes utenpå sykkelhjulet ved hjelp av glidelås. I 2016 mottok de Adolf Øiens Etablererstipend på 500.000 kr, og siden den gang har produktet blitt solgt i over 120 butikker i Norden.

Året er 2014, og på NTNU i Trondheim sitter Paul Magne Amundsen på skolebenken for å studere kjemi, men han har alltid hatt en tanke om å bli gründer.

– Mange på NTNU var koblet opp i entreprenørmiljøet. I Retyres tilfelle, var det først jeg som hadde noen ideer. I 2014 begynte jeg å snuse litt på disse forskjellige ideene, men det var først i 2015 at Retyre kom frem, sier dekk-gründeren Paul Magne.

Men selv om Paul Magne tenkte piggdekk-ideen måtte være innlysende god, tok det litt tid før han fikk overbevist noen andre om det.

– I begynnelsen ville ingen være borti denne ideen. Men en kollega fra klassen var til slutt med, og synes dette var spennende. Vi lånte rom på NTNU på kveldstid, dro rundt på symaskiner og fikk til slutt dratt prosjektet i gang.

Kollegaen fra klassen var Sigmund Andenes, og resultatet av samarbeidet ble oppstartsbedriften Technium og oppfinnelsen Retyre Urban Winter: En piggoverflate som monteres utenpå ditt vanlige sommerdekk.

Gründerne bak det revolusjonerende piggdekket: Fra venstre: Paul Magne Amundsen , Sigmund Andenes og driftsansvarlig Alexander Gjendem Gjendem Gjørven.

Det måtte mange endringer til underveis
I utgangspunktet skulle ikke guttene bruke tid på utvikling, de ville få produktet fort ut i markedet. Når ideen og teamet var på plass, troppet de opp hos noen av de største sportskjedene i landet for å presentere produktkonseptet.

– Den opprinnelige ideen var å lage en tekstilkjetting til sykkel, slik man bruker på bil. Både XXL og Sport1 likte konseptet, men de ville ha oss bort fra tanken om å bruke tekstiler, de ønsket noe som ga umiddelbart grep, sier Paul Magne.

Det ba på nye utfordringer for gründerne, for det viste seg å være en stor utfordring å få noe som helst til å sitte fast på dekk.

– Vi jobbet lenge med å finne den beste løsningen. Vi gikk inn i en periode hvor vi måtte prøve å feile, og vi laget piggdekket i mange ulike materialer. Dessuten var det en utfordring med hvordan vi skulle feste piggdekket. Tanken var at det ikke skulle føles som en kjetting, men det skulle være lett å ta på og av.

Underveis utviklet Paul Magne og Sigmund også tekstilkjetting til rullestoler, og til disse kom de på ideen med å bruke glidelåser som feste. Det var da det hele løsnet, ideen om glidelås-festet ble dratt over til piggdekket for sykkel, og nå var produktet komplett.

En spennende reise i vente for sykkeldekket
I dag er Retyre i en vekstfase hvor de henter inn ny kapital, og de har en hel rekke med nye produkter som skal lanseres. De ønsker å utvide kundeporteføljen sin, og har tro på at det finnes et stort marked for piggdekket, også utenfor Norden.

– Vi er i dialog med nye, store kunder i Europa. Norge er et bra marked, men det selges ca. 22 millioner sykler i Europa, og bare 350 tusen sykler her i landet. Norge er dermed en liten del av vår business, sier Paul Magne.

Og det er de store sykkelmerkene i Europa som er kunde nummer én for Retyre.

– Hvis vi klarer å selge dekket til de store sykkelprodusentene, som igjen selger til butikkene, da har vi fått til noe stort. Men, da må vi sikre at vi klarer å produsere rimelige dekk. Dekk er en slitevare, og forbrukeren må være komfortabel med prisen de skal betale. Det innebærer at man ikke kan ha for mange mellomledd i produksjonen. Slike investeringer står vi ovenfor fremover, og jeg kan avsløre at 2018 blir et spennende år, avslutter daglig leder i Retyre Paul Magne Amundsen.